PENGARUH MODEL PEMBELAJARAN DAN POLA ASUH ORANG TUA TERHADAP HASIL BELAJAR IPS

  • Wahyuddin Universitas Negeri Jakarta
  • Suyitno Muslim Universitas Negeri Jakarta
  • Khaeruddin Universitas Negeri Jakarta
Keywords: Learning Model, Parenting Style, Social Studies Learning Outcomes

Abstract

This study aims to determine the effect of learning models and parenting styles on social studies learning outcomes in grade V of elementary school. This study uses factorial design 2x2. The sample consisted of 56 students. The data analysis technique was the analysis of two-way variance (ANAVA) and continued with the Tuckey test at a significance level of α = 0.05. To test the normality of the data using the liliefors test and Homogeneity test using the barlett test. The results of this study indicate that 1) Social studies learning outcomes in the group of students who were taught using the Quantum Teaching model were higher than the Social Studies learning outcomes in the group of students who were taught using the Expository learning model. 2) Social studies learning outcomes of students who are cared for using a higher democratic pattern than students who are cared for using an authoritarian pattern. 3) There is an interaction effect between the learning model and parenting styles on student social studies learning outcomes. 4) Social studies learning outcomes of students who are cared for using democratic patterns and students who are taught using a higher Quantum Teaching model compared to students who are cared for using democratic patterns and students who are taught using the Expository learning model. 5) Social studies learning outcomes of students who are cared for using an authoritarian pattern and students who are taught using the Quantum Teaching model are lower compared to students who are cared for using an authoritarian pattern and students who are taught using the Expository learning model. 6) Social studies learning outcomes of students who are taught using the Quantum Teaching model on students raised using a democratic pattern higher than the social studies learning outcomes of students who are taught using the Quantum Teaching model and students who are cared for using an authoritarian pattern. 7) Social studies learning outcomes of students who were taught using the Espository learning model for students who were cared for using a democratic pattern was lower than the social studies learning outcomes of students who were taught using the Expository learning model and students who were cared for using authoritarian patterns.

 

Abstrak

Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui pengaruh model pembelajaran dan pola asuh orang tua terhadap hasil belajar IPS kelas V Sekolah Dasar. Penelitian ini menggunakan Desain factorial 2 x 2. Sampel terdiri dari 56 siswa. Teknik analisis data adalah analisis varians dua jalur (ANAVA) dan dilanjutkan dengan uji Tuckey pada tingkat signifikansi α = 0.05. Untuk menguji normalitas data menggunakan uji liliefors dan uji Homogenitas menggunakan uji barlett. Hasil penelitian ini menunjukkan bahwa 1) Hasil belajar IPS pada kelompok siswa yang dibelajarkan menggunakan model Quantum Teaching lebih tinggi dibandingkan hasil belajar IPS pada kelompok siswa yang dibelajarkan menggunakan model pembelajaran Ekspositori. 2) Hasil belajar IPS siswa yang diasuh menggunakan pola Demokratis lebih tinggi dibandingkan dengan siswa yang diasuh menggunakan pola Otoriter. 3) Terdapat pengaruh interaksi antara model pembelajaran dengan pola asuh orang tua terhadap hasil belajar IPS siswa. 4) Hasil belajar IPS siswa yang diasuh menggunakan pola demokratis dan siswa yang dibelajarkan menggunakan model Quantum Teaching lebih tinggi dibandingkan dengan siswa yang diasuh menggunakan pola demokratis dan siswa yang dibelajarkan menggunakan model pembelajaran Expositori. 5) Hasil belajar IPS siswa yang diasuh menggunakan pola otoriter dan siswa yang dibelajarkan menggunakan model Quantum Teaching lebih rendah dibandingkan dengan siswa yang diasuh menggunakan pola otoriter dan siswa yang dibelajarkan menggunakan model pembelajaran Expositori. 6) Hasil belajar IPS siswa yang dibelajarkan menggunakan model Quantum Teachingpada siswa yang diasuh menggunakan pola demokratis lebih tinggi dibandingkan dengan hasil belajar IPS siswa yang dibelajarkan menggunakan model Quantum Teaching dan siswa yang diasuh menggunakan pola otoriter. 7) Hasil belajar IPS siswa yang dibelajarkan menggunakan model pembelajaran Eskpositori pada siswa yang diasuh menggunakan pola demokratis lebih rendah dibandingkan dengan hasil belajar IPS siswa yang dibelajarkan menggunakan model pembelajaran Ekspositori dan siswa yang diasuh menggunakan pola otoriter.

Kata Kunci: Model Pembelajaran, Pola Asuh Orang Tua, Hasil Belajar IPS

References

Acat. (2014). Investigation the Effect of Quantum Learning Approach on Primary School 7th Grade students' Sciencs Achievement, Retention and Attitude. Educational Research Assosiation the International Journal of Reasearch in Teacher Education, 11-23.

Ahmad, S. (2014). Pengembangan Pembelajaran IPS di Sekolah Dasar. Jakarta: Prenada Group.

Ausubel. (2018, Agustus 18). Reception Learning and Ausubel. Retrieved from http: //www. duq.edu/ tomei/ed711psy/causub.html): http: //www. duq.edu.com

Bruce. (2008). Models of Teaching, Eight Edition . New York: Pearson.

DePoter. (2012). Quantum Teaching . Bandung: Kaifa.

Djamarah . (2014). Pola Asuh Orang Tua dan Komunikasi dalam Keluarga: Upaya Membangun Citra Membentuk Pribadi Anak. Jakarta: Rineka Cipta.

Djamarah. (2011). Pisikologi Belajar. Jakarta: Rineka Cipta.

Edwards. (2006). Ketika Anak Sulit Diatur. Baandung: Mizan Pustaka.

Gunawan. (2013). Pendidikan IPS Filosofi Konsep dan Aplikasi. Bandung: Alfabeta.

Hurlock. (2005). Perkembangan Anak Jilid 2; Edisi Keenam . Jakarta: Erlangga.

Husdarta. (2013). Belajar dan Pembelajaran. Bandung: Alfabeta.

Lestari. (2010). Pendidikan Islam Kontekstual . Yohyakarta: Pustaka Pelajar.

Maurice. (2004). Cara-cara Efektif Mengasuh Anak dengan EQ . Jakarta: Erosco.

Miftahul. (2010). Quantum Teaching “Buku Pintar dan Praktisi”. Yogyakarta: Diva Oerrs.

Muhibbinsyah. (2008). Psikologi Belajar. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada.

Mutaleb, Abdul, Isthifa Kemal. Penerapan Model Pembelajaran Number Heads Together (NHT)Dalam meningkatkan Membaca Siswa Kelas V SD Negeri 10 Tanah
Jambo Aye KabupatenAceh Utara. https://tunasbangsa.stkipgetsempena.ac.id/?journal=home&page=article&op=view&path%5B%5D=8

Nilandri. (2005). Terjemahan Quantum Teaching. Mempraktikan Quantum Learning di Ruang-ruang Kelas . Bandung: Kaifa.

Papantulisku. (2018, April 14). Strategi-pembelajaran-ekspositori. Retrieved from http://www.papantulisku.com/2010/02/strategi-pembelajaran-ekspositori_08.html: http://www.papantulisku.com

Rachmawati. (2012). The Implementation Quantum Teaching Method of Graduate Through Up-Grade Hard Skill and Soft Skill. Procedia-Social and Behaviour Sciences, 477-487.

Richard. (2008). Arend, Learning to Teach. Terjemahan Helly Parjitno . Yogyakarta: Pustaka Belajar.

Rusman. (2014). Model-Model Pembelajaran: Mengembangkan Profesionalisme Guru, Edisi II. Jakarta: Raja Grafindo Persada.

Sanjaya. (2010). Wina Sanjaya, Perencanaan dan desain sistem pembelajaran . Jakarta: Kencana.

Semiawan. (2008). Penerapan Pembelajaran Pada Anak . Jakarta: Indeks.

Siregar. (2010). Teori Belajar dan Pembelajaran. Bogor: Ghalia Indonesia.

Sumarna. (2013). KosasihPembelajaran Quantum dan Optimalisasi Kecerdasan . Bandung: Alfabeta,.

Surya. (2004). Psikologi Pembelajaran dan Pengajaran. Bandung: Bani Quraisy.

Suyono. (2014). Belajar dan Pembelajaran Teori dan Konsep Dasar. Bandung: PT. Remaja Rosada Karya.
Article Metrics
Abstract views: 146
pdf downloads: 273
Published
2020-02-29
How to Cite
Wahyuddin, Suyitno Muslim, & Khaeruddin. (2020). PENGARUH MODEL PEMBELAJARAN DAN POLA ASUH ORANG TUA TERHADAP HASIL BELAJAR IPS . Jurnal Tunas Bangsa , 7(1), 1-15. https://doi.org/10.46244/tunasbangsa.v7i1.972
Section
Articles