KONTRIBUSI KECERDASAN INTELEKTUAL (IQ) DAN KECERDASAN SPIRITUAL (SQ) TERHADAP GAYA KEPEMIMPINAN KEPALA SMA DI KOTA BATU

  • Sariakin Sariakin STKIP Bina Bangsa Getsempena
Keywords: intellectual intelligence, spiritual intelligence, the effectiveness of leadership model

Abstract

Intellectual intelligence (IQ) and spiritual intelligence (SQ) is an energetic source which completes each other. Both contribute and ply an important role to the leadership model. Therefore, this research was conducted based on the fact that IQ and SQ were needed to form an effective leadership model. In getting the quality of education which tends to increase the human quality in Indonesia especially in Kota Batu, it is also considered by headmaster as one of the main factors which influences the success of increasing education quality. This research is aimed to know how much contribution IQ and SQ to the effectiveness of leadership model of the SMA headmasters in Kota Batu. The population number of this research is 291 teachers of SMA in Kota Batu. According to the Krejcie table, there should be 165 samples. Data collection for the sample used the assessment instrument of IQ, SQ, and the leadership model effectiveness used questionnaire. The analysis technique used is descriptive and double regression techniques. The result of the research shows that (1) there is a significant positive correlation between the IQ and SQ to the headmaster's leadership model with the contribution of 46.5%, (2) the IQ has a positive contribution to the leadership model effectiveness of SMA in Kota Batu as much as 21.39%, and (3) SQ has a positive contribution to the leadership model effectiveness of SMA in Kota Batu as much as 25.11%.

Abstrak

Kecerdasan Intelektual (IQ) dan kecerdasan spiritual (SQ) adala sumber sinergi yang saling melengkapi. Keduanya memberikan kontribusi yang berarti terhadap gaya kepemimpinan, sehingga penelitian ini dilandasi oleh kenyataan bahwa masalah kecerdasan intelektual (IQ) dan kecerdasan spiritual (SQ) sangat dibutuhkan untuk membentuk gaya kepemimpinan yang efektif. Dalam rangka mewujudkan kualitas pendidikan di Indonesia khususnya di Kota Batu dalam kaitanya dengan sumber daya manusia (SDM), juga ditentukan oleh kepala sekolah sebagai salah satu faktor utama keberhasilan peningkatan mutu pendidikan. Tujuan penelitian ini adalah untuk mengetahui seberapa besar kontribusi kecerdasan intelektual (IQ) dan kecerdasan spiritual (SQ) terhadap gaya kepimpinan kepala sekola di Kota Batu. Populasi dalam penelitian ini adalah seluruh guru SMA yang ada di Kota Batu yang berjumla 291 orang sementara sampel yang diambil berjumla 165 orang yang didasari pada tabel krejcie. Pengumpulan data pada sampel menggunakan instrumen berupa angket. Teknis analaisis yang digunakan adalah teknik analisis deskeptif dan teknik analisis regresi ganda. Hasil penelitian menunjukkan (1) terdapat hubungan positif yang signifikan antara kecerdasan intelektual (IQ) dan kecerdasan spiritual (SQ) kepala SMA di Kota Batu terhadap gaya kepemimpinannya dengan kontribusi 46,5%, (2) Kecerdasan inteletual memiliki kontribusi (sumbangan efektif) terhadap gaya kepemimpinan kepala SMA di Kota Batu sebesar21,39%, dan (3) kecerdasan spiritual (SQ) kepemimpinan memiliki kontribusi (sumbangan efektif) teradap gaya kepemimpinan kepala SMA di Kota Batu sebesar 25,11%.

Kata Kunci: Kecerdasan Intelektual (IQ), Kecerdasan Spiritual (SQ), gaya kepemimpinan

Downloads

Download data is not yet available.

References

Agustian, A.G. (2001). Rahasia Sukses Membangun Kecerdasan Emosional dan Spiritual. Jakarta: Arga.

Arikunto, S. (2010). Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktek. Jakarta: Renike Cipta.

Ary, D. (2005). Pengantar Penelitian dalam Pendidikan. Terjemahan: Arief Furchan. Surabaya: Usaha Nasional.

Cronbach, L.J. (2007). Essentials of Psychological Testing. 3rd edition. New York: Harper & Row, Publisher.

Faiver, C. (2001). Exploration in Counselling and Spirituality. Belmont: Thomson Learning, Inc.

Fiedler, E.F. (2004). Leadership and Effetive Management. By Scott. Foresman and Company: Glenview Illiois.

Gorton, R.A. (2006). School Administration Challenge and Opportunity For Leadership. Derbugue: WM. C. Brown Company Publishing.

Hersey, P.& Blancard, K. (2002). Management of Organizational Behavior, Utilizing Human Resource. A th Edition. New Jesrsey: Prentice Hall Inc.

Murphy, E. (2005). Leadership IQ. (Online), (http://www.e-leader com, diakses 31 Oktober 2005.

Shihab, A. (2002). Dibutuhkan Kecerdasan Spiritual Untuk Jadi Pemimpin yang Unggul. Kompas.

Stogdill, R.M. (2004). Handbooks of Leadership: a Survey of Theory and Research. New York: A Devison of Macmilian Publishing Co. Inc.

Sugiyono. (2010). Metode Penelitian Administrasi. Bandung: Alfabeta.

Zohar, D. & Marshall. I. (2000). Spiritual Intellegence (SQ): The Ultimate Intellegence. Bloomsbury: Great Britain.

Zohar, D. (2005). Spiritually Intelligent Leadership. Leader to leader, (Online), (diakses 10 Oktober 2005).

Article Metrics
Abstract views: 587
pdf downloads: 446
Published
2020-06-29
How to Cite
Sariakin, S. (2020). KONTRIBUSI KECERDASAN INTELEKTUAL (IQ) DAN KECERDASAN SPIRITUAL (SQ) TERHADAP GAYA KEPEMIMPINAN KEPALA SMA DI KOTA BATU . Visipena, 11(1), 208-216. https://doi.org/10.46244/visipena.v11i1.1024
Section
Articles