PENGEMBANGAN MODUL ONLINE SISTEM BELAJAR TERBUKA DAN JARAK JAUH UNTUK MENINGKATKAN KUALITAS PEMBELAJARAN PADA PROGRAM STUDI TEKNOLOGI PENDIDIKAN
Abstract
Technological developments make the current learning process student-centered. The use of technology-based learning media is expected to increase the limitations of existing learning resources. Open and Distance Learning System courses are subjects with a broad scope, while face-to-face time is very limited. Therefore independent study materials are needed so that students can study independently wherever and whenever.This study aims to produce appropriate online module development procedures, produce online learning materials for Open and Distance Learning Systems courses, and obtain data on the feasibility and effectiveness of online modules developed for use in lectures in Open and Distance Learning Systems. The research method used is Research and Development (R&D). The development design used is the Derek Rowntree development model and Web-Based Design. Derek Rowntree's development model is used specifically to develop the material, while the Web-Based Design development model is for the online module development process. The feasibility of the online module of the Open and Distance Learning System is obtained based on the results of expert validation consisting of three experts namely 1) material experts, 2) learning design experts, 3) media experts. The results of the validation of the expert stated that the online module of the Open and Distance Learning System was rated GOOD. Then a field trial with the results of the Open and Distance Learning System online module is considered feasible to use. The results of the t-test showed that there were significant differences so that the online module of the Open and Distance Learning System was said to be effective and able to improve the quality of learning.
Abstrak
Perkembangan teknologi menjadikan proses pembelajaran saat ini berpusat kepada siswa. Penggunaan media pembelajaran bebasis teknologi diharapkan mampu meningkatkan keterbatasan sumber belajar yang ada. Mata kuliah Sistem Belajar Terbuka dan Jarak Jauh merupakan mata kuliah dengan cakupan yang luas, sementara waktu tatap muka sangat terbatas. Oleh karena itu dibutuhkan bahan belajar mandiri agar mahasiswa dapat belajar secara mandiri di manapun dan kapanpun. Penelitian ini bertujuan untuk menghasilkan prosedur pengembangan modul online yang layak, menghasilkan bahan belajar online mata kuliah Sistem Belajar Terbuka dan Jarak Jauh, serta memperoleh data kelayakan dan kefektifan modul online yang dikembangkan untuk digunakan pada perkuliahan Sistem Belajar Terbuka dan Jarak Jauh. Metode penelitian yang digunakan adalah Research and Development (R&D). Desain pengembangan yang digunakan adalah model pengembangan Derek Rwontree dan Web Based Desain. Model pengembangan Derek Rwontree digunakan khusus mengembangkan materi, sedangkan model pengembangan Web Based Desain untuk proses pengembangan modul onlinenya. Kelayakan modul online Sistem Belajar Terbuka dan Jarak Jauh diperoleh berdasarkan hasil validasi ahli yang terdiri atas tiga ahli yaitu 1) ahli materi, 2) ahli desain pembelajaran, 3) ahli media. Hasil validasi ahli menyatakan modul online Sistem Belajar Terbuka dan Jarak Jauh dinilai BAIK. Selanjutnya dilakukan uji coba lapangan dengan hasil modul online Sistem Belajar Terbuka dan Jarak Jauh dinilai layak untuk digunakan. Hasil uji -t menunjukkan terdapat perbedaan yang signifikan sehingga modul online Sistem Belajar Terbuka dan Jarak Jauh dikatakan efektif dan mampu meningkatkan kualitas pembelajaran.
Kata Kunci: Pengembangan, Belajar Mandiri, Belajar Online, Modul, Modul Online
Downloads
References
Basri, H. (2015). Paradigma Baru Sistem Pembelajaran. Bandung: Pustaka Setia.
Dabbagh, N., & Bannad-Ridand, B. (2005). Online Learning: Concepts, Strategies, and Application. New Jearsey: Pearson.
Denim, S. (2010). Pedagodi,Andragogi dan Heutagogi. Bandung: CV.Alfabeta.
Hidayati, N. (2010). Sistem E-Learning untuk Meningkatkan Proses Belajar Mengajar: Studi Kasus pada SMA Negeri 10 Bandar Lampung. Jurnal TELEMATIKA MKOM, Vol.2 No.2(September), 1.
Ibrahim, N. (2010). Presfektif Pendidikan Terbuka Jarak Jauh, Kajian Teoritis dan Aplikasi (Pertama). Jakarta: PT. Bumi Aksara.
Ibrahim, N., & Purwatiningsih, H. (2017). Presfektif pendidikan terbuka dan Jarak Jauh: Kajian Teoritis dan Aplikasi. (Richardus Eko Indrajit, Ed.) (1st ed.). Yogyakarta: Graha Ilmu.
Januszwesky, A., & Molenda, M. (2008). Educational Technology: A Defenition With Commentary. New York: Lawrence Erlbaum Associates Publishers.
Jolliffe, A., Ritter, J., & Stevens, D. (2001). The Online Learning Hand Book : Developing and Using WEB Based Learning. London: Kogan Page Limited.
Kwan, W. T. (2011). Developing Quality Learning Materials for Effective Teaching and Learning in an ODL Environment: Making the Jump from print moduls to online moduls. Asian Association of Open University Jurnal, Vol.6(1)(September), 53.
Maharetta, Y., & Yogisa, K. (2012). Aplikasi E-Learning Berbasis WEB dengan Menggunakan Atutor. UG Jurnal, 6(no.01), 1.
Malay, R. (2017). Transforming Learning with New Technologies. Beverly Park: PEARSON.
Mudjiman, H. (2008). Belajar Mandiri. Surakarta: LPP UNS.
Purwanto. (2007). Pengembangan Modul. Jakarta: PUSTEKOM DEPDIKNAS.
RISTEKDIKTI. (2015). SPADA-Indonesia. Retrieved from http://spada.ristekdikti.go.id/s/artikel/baca/spada_indonesia
Rowntree, D. (1994). Preparing Materials for Open, Distance and Flexible Learning: An Action Guide for Teacher and Trainers. London: KOOGAN PAGE.
Rusman. (2015). Model-Model Pembelajaran: Mengembangkan Profesionalisme Guru. Jakarta: Raja Grafindo.
Seels, B. B., & Richey, R. C. (1994a). Instructional Technology the Definition and Domains of the Field. Virginia: AECT.
Seels, B. B., & Richey, R. C. (1994b). Teknologi Pembelajaran: Defenisi dan Kawasannya. Jakarta: IPTPI UNJ.
Seels, B. B., & Richey, R. C. (2012). Instructional Technology: The Definition and Domains of the Field. Charlotte: IAP-Iinformation Age Publishing.
Setyosari, P. (2015). Metode Penelitian Pendidikan dan Pengembangan. Jakarta: Kencana.
Simonson, M., Smaldino, S., & Zvacek, S. (2015). Teaching and Learning at a Distance, Foundation of Distance Education (Sixth). USA: IAP-Iinformation Age Publishing.
Sitepu. (2006). Penyusunan Buku Pelajaran. Jakarta: Verum Publishing.
Smaldino, S. E., Lowther, D. L., & Russel, J. D. (2011). Instructional Technology & Media For Learning: Teknologi Pembelajaran dan Media untuk Belajar. Jakarta: Kencana Prenada Media Group.
Suarsana, I. M., & Mahayukti, G. A. (2013). Pengembangan E-Modul Berorientasi Pemecahan Masalah untuk Meningkatkan Keterampilan Berpikir Kritis Mahasiswa. Jurnal Nasional Pendidikan Teknik Informatika, Vol.2(3(Desember), 193–200.
Suparman, M. A. (2012a). Desain Instruksional Modern: Panduan Para Pengajar & Inovator Pendidikan. Jakarta: Erlangga.
Suparman, M. A. (2012b). Desain Instruksional Modern: Panduan Para Pengajar & Inovator Pendidikan. Jakarta: Erlangga.
Tung, K. Y. (2015). Pembelajaran dan Perkembangan Belajar. Jakarta: Indeks.
pdf downloads: 8562