PENGARUH PENERAPAN METODE PEMECAHAN MASALAH TERHADAP KETERAMPILAN PENGAMBILAN KEPUTUSAN PADA MATA PELAJARAN IPA KELAS V SEKOLAH DASAR
Abstract
Research on the use of problem-solving methods conducted by researchers in fifth grade elementary school students aims to analyze the effect of applying problem-solving methods on decision-making skills in science subjects. Research method used in this study is a quantitative research method with a quasi-experimental type. The research design used is one group pre-test and post-test design. This research design takes three steps, namely starting from giving a preliminary test, giving treatment, and giving a final test. Data analysis used instrument testing, normality test, and t test. The results showed that the decision-making skills obtained an average pre-test value of 50.48 with a standard deviation of 9.09 while for the post-test the average value was 91.01 and a standard deviation of 3.63. The difference in the value of the pre-test and post-test of decision-making skills found the tcount value of 23.13 > ttable value of 2.04. So it can be concluded that the application of problem solving methods is very beneficial for students in the process of decision-making skills, especially in science subjects.
Downloads
References
Ahmad, H., & Furkan, N. (2022). Keterampilan Pemecahan Masalah dan Pengambilan Keputusan sebagai Keterampilan Pembelajaran dan Inovasi Peserta Didik Abad 21. Jurnal Pendidikan Dasar dan PAUD, 1(1), 32-38.
Albay, E. M. (2019). Analyzing the effects of the problem solving approach to the performance and attitude of first year university students. Social Science & Huminities Open, 1, 1-7. https://doi.org/10.1016/j.ssaho.2019.100006.
Alman., & Purwanty, W. N. I. (2022). Pengaruh Problem Based Learning terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika di Kelas IV SD YPK Lahairoy Yensawai. Jurnal Papeda: Jurnal Publikasi Pendidikan Dasar, 4(1), 55-61. https://doi.org/10.36232/jurnalpendidikandasar.v4i1.2064
Ardiana, D. P. Y., Widyastuti, A., Susanti, S. S., Halim, N. M., Herlina, E. S., Nugroho, D. Y., Dewi Fitria, V., & Yuniwati, I. (2021). Metode Pembelajaran Guru. Yayasan Kita Menulis.
Bahri, A., Putiana, D., & Idris, I. S. (2018). Peran PBL dalam Meningkatkan Keterampilan Pemecahan Masalah Biologi. Jurnal Sainsmat, 7(2), 114-124. https://doi.org/10.35580/sainsmat7273642018
Depdiknas. (2006). Permendiknas No 22 Tahun 2006 tentang Standar Isi. Jakarta: Departemen Pendidikan Nasional.
Effendi, U. (2012). Pengaruh Metode Pembelajaran Problem Solving terhadap Hasil Belajar. Jurnal Penelitian Inovasi, 37(1), 177-185.
Hamiyah, Nur & Jauhar, Mohammad. (2014). Strategi Belajar Mengajar di Kelas. Jakarta: Prestasi Pustaka.
Jonassen. (2012). Kemampuan Pemecahan Masalah. Tersedia: Https://Www.Academia. Edu/6942530/Kemampuan Pemecahan Masalah [2 September 2015].
Koidah, Fitriyah. (2010). Penerapan Teknik Probing dengan Metode Pemecahan MAsalah dalam Pembelajaran IPA untuk Meningkatkan Motivasi dan Hasil Belajar Siswa Kelas IV SDN Tulung, Kec. Kedamean, Kab. Gresik. Skripsi. Surabaya: Universitas Negeri Surabaya.
Majid, A. (2015). Metode Pembelajaran Pemecahan Masalah (Problem Solving). Jakarta: Genius Prima Media.
Nugroho, Bhuono Agung. (2005). Strategi Jitu Memilih Metode Statistik Penelitian dengan SPSS. Yogyakarta: CV. Andi Offset.
Oktaviana, D., & Haryadi, R. (2020). Pengaruh Model Pembelajaran Problem Based Learning (PBL) terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Mahasiswa. Jurnal Aksioma, 9(4), 1076-1085. http://dx.doi.org/10.24127/ajpm.v9i4.3069
Rofiq, A. A. (2015). Pentingnya Keterampilan Pengambilan Keputusan Sosial Bagi Siswa SMP. Psympathic: Jurnal Ilmiah Psikologi, 2(2), 175-184. https://doi.org/10.15575/psy.v2i2.458
Sa’bani, A. (2017). Pengaruh Problem Based Learning Terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika Siswa. Ekuivalen: Pendidikan Matematika, 26(1), 18-23. https://doi.org/10.37729/ekuivalen.v26i1.3564
Sabaruddin. (2019). Penggunaan Model Pemecahan Masalah Untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Analisis Peserta Didik Pada Materi Gravitasi Newton. Lantanida Journal, 7(1), 25-37. https://doi.org/10.22373/lj.v7i1.3795
Santrock, John W. (2011). Psikologi Pendidikan Edisi Kedua. Jakarta: Kencana.
Suharnan. (2005). Psikologi Kognitif. Surabaya: Srikandi.
Sulastri, E. (2019). 9 Aplikasi Metode Pembelajaran. Bandung: Guepedia.
Suryadi, Sumadi. (2009). Metodologi Penelitian. Jakarta: PT. RajaGrafindo Persada.
Suryanti, dkk. (2011). Modul Suplemen Pengembangan Pembelajaran IPA SD. Jakarta: Kementrian Pendidikan dan Kebudayaan.
Suryanti. (2012). Model Pembelajaran untuk Mengajarkan Keterampilan Pengambilan Keputusan dan Penguasaan Konsep IPA bagi Siswa Sekolah Dasar. Disertasi. Surabaya: Pascasarjana Universitas Negeri Surabaya.
Susilowati. (2010). Meningkatkan Hasil Belajar IPA tentang Konsep Pesawat Sederhana melalui Metode Pemecahan Masalah pada Siswa Kelas V SDN Tanjungsari 97 Surabaya. Skripsi. Surabaya: Universitas Negeri Surabaya.
Trianto. (2010). Mendesain Model Pembelajaran Inovatif-Progresif. Jakarta: Kencana.
Widodo, Wahono. (2012). Keterampilan Pengambilan Keputusan. Jurnal Wacana Pendidikan, 9(1), 122-134.
Yaumi, Muhammad. (2013). Prinsip-Prinsip Desain Pembelajaran. Jakarta: Kencana.
Yurtseven, R., Akkas Baysal, O. U. E., & Ocak, G. (2021). Analysis of the Relationship Between Decision Making Skills and Problem Solving Skills Of Primary School Students. International Online Journal of Education and Teaching (IOJET), 8(3). 2117-2130.

