PENGARUH STRATEGI PEMBELAJARAN VISUAL, AUDIO, KINESTETIK (VAK) DAN KEMAMPUAN BERPIKIR KRITIS TERHADAP HASIL BELAJAR IPA SISWA SEKOLAH DASAR

  • Helmi Yahya Nurdiansyah Universitas Negeri Jakarta
  • Agung Purwanto Universitas Negeri Jakarta
  • Sarkadi Universitas Negeri Jakarta
Keywords: VAK Learning Strategy, Critical Thinking Ability, Learning Outcomes

Abstract

This research was low achievement of Indonesian student on natural science subject based on data obtained from programme for International Student Assasment (PISA) in 2015. This research objective was to look at the influence of visual, audio, kinesthetic (VAK) learning strategies and critical thingking skills on primary school student natural science outcomes. This research used an experimental method using group design by 2 x 2 level. Analysis of variance 2 path (ANOVA) was used to analys the data. This research of Majalengka Wetan VII elementary school on natural science subject. The result of the study showed that there was an influence of VAK learning strategies and the ability to think critically on student learning outcomes in water cycle material. In addition, the VAK learning strategy could improve student learning outcomes for students who had high or low critical thinking skills.

 

Abstrak

Penelitian ini dilatarbelakangi oleh rendahnya rata-rata skor pencapaian sains siswa-siswi Indonesia berdasarkan data yang diperoleh dari Programme for International Students Assesment (PISA) tahun 2015. Penelitian ini bertujuan untuk mencari pengaruh pengaruh strategi pembelajaran visual, audio, kinestetik (vak) dan kemampuan berpikir kritis terhadap hasil belajar IPA siswa sekolah dasar. Penelitian ini menggunakan metode eksperimen dengan menggunakan desain kelompok by level 2 x 2. Analisis data menggunakan analisis varian 2 jalur (ANOVA). Penelitian ini dilaksanakan pada siswa kelas V SDN Majalengka Wetan VII dengan mata pelajaran IPA. Hasil penelitian dengan , menunjukan bahwa terdapat pengaruh strategi pembelajaran VAK dan kemampuan berpikir kritis terhadap hasil belajar siswa pada materi siklus air. Selain itu, Strategi pembelajaran VAK dapat meningkatkan hasil belajar siswa bagi siswa yang memiliki kemampuan berpikir kritis tinggi maupun rendah.

Kata Kunci: Strategi Pembelajaran VAK, Kemampuan Berpikir Kritis, Hasil Belajar

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abbas Pourhossein Gilakjani.” Visual, Auditory, Kinaesthetic Learning Styles and Their Impacts on English Language Teaching. Journal of studies in education,2, (1) (2012), 104-104.

Ennis (dalam Fuad dkk). Improving Junior High Schools' Critical Thinking Skills Based on Test Three Different Models of Learning. (International Journal of Instruction, Vol.10 No.1 Bulan Januari 2017), h.103.

Hayuna Hamdalia Herzon, Budijanto, Dwiyono Hari Utomo. Pengaruh Problem-Based Learning terhadap keterampilan Berpikir Kritis. Jurnal Pendidikan Vol (3) (1) (2018).h.42.

Kowiyah, “Kemampuan Berpikir Kritis”. Jurnal Pendidikan Dasar, Vol (3) (5) (2012), h. 176.

Leasa, Corebima, Ibrohim & Suwono. Emotional intelligence among auditory, reading, and kinesthetic learning styles of elementary school students in Ambon Indonesia. (International Electronic Journal Of Elementary Education Volume 10 Nomor 1 Bulan September 2017) h.84.

Priyatno, Duwi. Paham Analisa Statistik Data dengan SPSS. (Yogyakarta: Mediakom, 2010), h.2.

Putra, S.R. Desain Belajar Mengajar Kreatif Berbasis Sains (Yogyakarta : Diva Press, 2013) h.41.

Article Metrics
Abstract views: 304
PDF downloads: 550
Published
2019-06-30
How to Cite
Helmi Yahya Nurdiansyah, Agung Purwanto, & Sarkadi. (2019). PENGARUH STRATEGI PEMBELAJARAN VISUAL, AUDIO, KINESTETIK (VAK) DAN KEMAMPUAN BERPIKIR KRITIS TERHADAP HASIL BELAJAR IPA SISWA SEKOLAH DASAR. Visipena, 10(1), 127-134. https://doi.org/10.46244/visipena.v10i1.495
Section
Articles