PENGEMBANGAN MODEL PEMBELAJARAN PROJECT CITIZEN BERBASIS PORTOFOLIO UNTUK KOMPETENSI PENDIDIK SOCIETY 5.0

  • Helminsyah Helminsyah Universitas Bina Bangsa Getsempena Banda Aceh]
  • Musdiani Musdiani Universitas Bina Bangsa Getsempena
  • Ali Mustadi Universitas Negeri Yogyakarta
  • Anwar Senen Universitas Negeri Yogyakarta
Keywords: Project Citizen Learning Model, Portfolio Based, Educator Competence, Society 5.0

Abstract

The learning model is an example for optimizing the teaching and learning process in the classroom, this study aims to determine the portfolio-based Project citizen learning model to strengthen the social competence of educators towards society 5.0. in the fourth-grade elementary school in Banda Aceh City. This research uses this research method, namely Research and development in the field of education (R & D) procedures and research steps for developing modifications of Borg & Gall, namely: (1) developing products, and (2) testing the effectiveness of products in achieving goals. This study focuses on testing the effectiveness of the learning model from the experimental and control class students' learning outcomes. The results of the study show that the test of the effectiveness of the use of the learning model is 85.00%, without the media is 75.90%. This is indicated by the results of the data tscore = 13.08, t table 0.05(2.49) = 1.67 then tscore (13.08) > ttable (1.67) for the significance level (α = 0.05) or with in other words, Ha is accepted and Ho is rejected. The test proves that the use of the Project citizen portfolio-based learning model to strengthen the social competence of educators towards society 5.0. more effective in improving student learning outcomes. The results showed: (1) the Thematic learning material expert test was in very good qualification (88.00%), (2) the learning design expert test was in very good qualification (87.76%), (3) the model expert test and learning graphics are in very good qualification (92.06%), (4) individual trials are in very good qualifications (89.88%), group trials are in very good qualifications (91.32%), field trials are in in very good qualification (89.96%). The product produced at the end of the development of this learning model is a portfolio-based project citizen to strengthen the social competence of educators towards society 5.0. followed by an effectiveness test.

Abstrak

Model Pembelajaran merupakan sebuah contoh untuk mengoptimalkan proses belajar mengajar dikelas, penelitian ini bertujuan untuk mengetahui model pembelajaran Project citizen berbasis portofolio untuk menguatkan kompetensi sosial pendidik untuk menuju society 5.0. di sekolah dasar Banda Aceh. Penelitian ini menggunakan metode penelitian ini adalah Riset dan pengembangan bidang pendidikan (R & D) prosedur dan Langkah- langkah penelitian pengembangan modifikasi Borg & Gall yaitu: (1) mengembangkan produk, dan (2) menguji keefektifan produk dalam mencapai tujuan. Penelitian ini fokus pada uji kefektifan model pembelajaran dari hasil belajar siswa kelas eksperimen dan kontrol. Hasil penelitian menujukkan bahwa uji efektifitas penggunaan model pembelajaran sebesar 85,00 %, tanpa media yaitu 75,90%. Hal ini ditunjukkan dengan hasil data thit = 13,08, ttabel0,05(2,49) = 1,67 maka th (13,08) > tt (1,67) untuk taraf signifikansi (α=0,05) atau dengan kata lain Ha diterima dan Ho ditolak. Dari uji membuktikan bahwa penggunaan model pembelajaran Project citizen berbasis portofolio untuk menguatkan kompetensi sosial pendidik untuk menuju society 5.0. lebih efektif dalam meningkatkan hasil belajar siswa. Hasil penelitian menunjukkan: (1) uji ahli materi pembelajaran Tematik berada pada kualifikasi sangat baik (88,00%), (2) uji ahli desain pembelajaran berada pada kualifikasi sangat baik (87,76%), (3) uji ahli ahli model dan kegrafisan pembelajaran berada pada kualifikasi sangat baik (92,06%), (4) uji coba perorangan berada pada kualifikasi sangat baik (89,88%), uji coba kelompokberada pada kualifikasi sangat baik (91,32%), uji coba lapanganberada pada kualifikasi sangat baik (89,96%). Produk yang dihasilkan pada akhir dari pengembangan model Pembelajaran ini Project citizen berbasis portofolio untuk menguatkan kompetensi sosial pendidik untuk menuju society 5.0.  dilanjutkan dengan uji keefektifan.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ambaryani, A., & Airlanda, G. (2017). Pengembangan Media Komik Untuk Efektifitas Dan Meningkatkan Hasil Belajar Kognitif Materi Perubahan Lingkungan Fisik. Jurnal Pendidikan Surya Edukasi, 3(1), 19–28.

Astutik, P., & Hariyati, N. (2021). Peran Guru dan Strategi Pembelajaran Dalam Penerapan Keterampilan Abad 21 Pada Pendidikan Dasar dan Menengah. Jurnal Inspirasi Manajemen Pendidikan, 9(3), 619–638.

Asyafah, A. (2019). Menimbang Model Pembelajaran. TARBAWY : Indonesian Journal of Islamic Education, 6(1), 1. https://doi.org/10.17509/t.v6i1.19459

Budimansyah, D. (2010). Tantangan globalisasi terhadap pembinaan wawasan kebangsaan dan cinta tanah air di sekolah. Jurnal Penelitian Pendidikan, 11(1), 8–16.

Chrysti Suryandari, K., Sajidan, Budi Rahardjo, S., Kun Prasetyo, Z., & Fatimah, S. (2018). Project-based science learning and pre-service teachers’ science literacy skill and creative thinking. Cakrawala Pendidikan, 37(3), 345–355. https://doi.org/10.21831/cp.v38i3.17229

Farias, R. L. S., Ramos, R. O., & da Silva, L. A. (2009). Numerical solutions for non-Markovian stochastic equations of motion. In Computer Physics Communications (Vol. 180, Issue 4). https://doi.org/10.1016/j.cpc.2008.12.005

Gündüz, G. F. (2020). Opinions of primary school teachers in relation to effectiveness and applicability of design skill workshops. Turkish Online Journal of Qualitative Inquiry, 11(4), 533–570. https://doi.org/10.17569/tojqi.756715

Haerullah, A., & Hasan, S. (2017). Model dan Pendekatan Pembelajaran Inovatif (teori dan aplikasi). 396.

Helminsyah, H., Musdani, M., Mustadi, A., & Monday, A. (2021). Project Citizen Learning Model Based on Portfolio for Education Competence Towards Society 5.0. Jurnal Ilmiah Teunuleh, 2(3), 51–56. https://doi.org/10.51612/teunuleh.v2i3.72

Istiningsih, G., L.A, E. M., & Prihalina, E. (2018). Pengembangan Model Pembelajaran “Promister” untuk Meningkatkan Hasil Belajar Wayang Pandhawa Pada Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Holistika, II(2), 94–103. https://jurnal.umj.ac.id/index.php/holistika/article/download/2637/2788

Luis, F., & Moncayo, G. (n.d.-a). Model Pembelajaran Berbasis Portofolio Dan Kemampuan Awal Terhadap Hasil Belajar Pendidikan Kewarganegaraan. 6(2), 197–213.

Luis, F., & Moncayo, G. (n.d.-b). The Influence Of Problem-Based Learning And Project Citizen Model In The Civic Education Learning On Student’s Critical Thinking Ability And Self Discipline. 382–400.

Mathé, N. E. H. (2016). Students’ Understanding of the Concept of Democracy and Implications for Teacher Education in Social Studies. Acta Didactica Norge, 10(2), 271–289. https://doi.org/10.5617/adno.2437

Pendidikan, P., Era, D. I., Ramadhanty, W. G., Wahyuni, K. S., & Tarsidi, D. Z. (2021). Penerapan Model Project Citizen Berbasis Moodle Dalam Pengembangan Pendidikan Di Era Industri 4.0. 4(1).

Prasetyo, I. (2008). The use of patient-controlled.pdf. Dosen Jurusan PLS FIP Universitas Negeri Yogyakarta.

Sabri, I. (2019). Peran Pendidikan Seni Di Era Society 5 . 0 untuk Revolusi Industri 4.0. Seminar Nasional Pascasarjana 2019, 2(1), 342–347. https://proceeding.unnes.ac.id/index.php/snpasca/article/view/302

Sukodoyo. (2018). Peran Cinta Kasih Guru Sebagai Prediktor Tindakan Moral Siswa Buddhis Smp Di Jawa Tengah. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Dasar, Th. XXXVII, 127–138.

Ulfah, N. S., & Hamid, S. I. (2017). Model Project Citizen Dalam Pembelajaran Pkn. Jurnal Antologi UPI, 5(1), 134–145.

Widiana, I. W., Tegeh, I. M., & Artanayasa, I. W. (2021). The project-based assessment learning model that impacts learning achievement and nationalism attitudes. Cakrawala Pendidikan, 40(2), 389–401. https://doi.org/10.21831/cp.v40i2.38427

Widodo, S. T., Renggani, R., & Sukarjo, S. (n.d.). Pengembangan Model Pembelajaran Project Citizen Berorientasi Civic Knowledge, Civic Disposition, Dan Civic Skill Sebagai Inovasi Dalam Mata Kuliah Pendidikan PKn SD. PKn Progresif: Jurnal Pemikiran Dan Penelitian Kewarganegaraan, 13(1), 23–36.

Zahrawati Fawziah. (2020). Penerapan Model Problem Based Learning untuk Meningkatkan Hasil Belajar Sosiologi Siswa. Indonesian Journal Of Teacher Education, 1(4), 71–79. https://journal.publication-center.com/index.php/ijte/article/view/93/49

Article Metrics
Abstract views: 103
pdf downloads: 108
Published
2022-06-28
How to Cite
Helminsyah, H., Musdiani, M., Mustadi, A., & Senen, A. (2022). PENGEMBANGAN MODEL PEMBELAJARAN PROJECT CITIZEN BERBASIS PORTOFOLIO UNTUK KOMPETENSI PENDIDIK SOCIETY 5.0. Visipena, 12(2), 237-249. https://doi.org/10.46244/visipena.v12i2.1770
Section
Articles