ANALISIS KESALAHAN MORFOLOGIS DALAM PROSES DISKUSI SISWA SEKOLAH DASAR

  • Gio Mohamad Johan STKIP Bina Bangsa Getsempena
  • Dyoty Auliya Vilda Ghasya STKIP Bina Bangsa Getsempena
Keywords: Error Analysis, Morphology, Discussion

Abstract

The general objective of this research is to describe Indonesian error in the discussion process students of sixth gradestudents SDN 1 Miri. The specific purpose of this research is, describe morphological error in Indonesian language in the discussion process students of class VI SDN 1 Miri. This research is a descriptive research. Sources of data in this study are the students of sixth grade SDN 1 Miri Jenangan district Ponorogo. The instruments used in this research are observation sheet and oral data recorder. Data collection using nontes techniques such as record, record, and observation. Data analysis techniques using qualitative data analysis techniques. The results of this study indicate that there are errors in Indonesian language in the discussion process students of sixth grade SDN 1 Miri. The result of this research is morphological error consisting of mistake of improper usage of affix, omission of affix, and morph increase.

 

Abstrak

Tujuan umum penelitian ini adalah mendeskripsikan kesalahan berbahasa Indonesia dalam proses diskusi siswa kelas VI SDN 1 Miri. Adapun tujuan khusus penelitian ini yakni, mendeskripsikan kesalahan berbahasa Indonesia secara morfologis dalam proses diskusi siswa kelas VI SDN 1 Miri. Penelitian ini merupakan penelitian deskriptif. Sumber data dalam penelitian ini adalah siswa kelas VI SDN 1 Miri Kecamatan Jenangan Kabupaten Ponorogo. Instrumen yang digunakan dalam penelitian ini yakni lembar observasi dan alat perekam data lisan. Pengumpulan data menggunakan teknik nontes seperti rekam, catat, dan observasi. Teknik analisis data menggunakan teknik analisis data kualitatif. Hasil penelitian ini menunjukkan bahwa terdapat kesalahan berbahasa Indonesia dalam proses diskusi siswa kelas VI SDN 1 Miri.  Hasil penelitian ini yakni kesalahan secara morfologis terdiri atas kesalahan penggunaan afiks yang tidak tepat, penghilangan afiks, dan penyingkatan morf.

Kata Kunci : Analisis Kesalahan, Morfologi, Diskusi

Downloads

Download data is not yet available.

References

Arends, R. I. (1997). Clasroom Instructional and Managemet. New York: McGraw Hill Companies.

__________. (2001). Learning to Teach, Fifth Edition. New York: McGraw Hill Companies.

Chaer, A. dan Agustina, L. (2010). Sosiolinguistik Perkenal Awal. Jakarta: Rineka Cipta.

Hastuti, S. (2003). Sekitar Analisis Kesalahan Berbahasa Indonesia. Yogyakarta: Mitra Gama Widya.

Parera, J. D. (1997). Linguistik Edukasional: Metodologi Pembelajaran Bahasa Analisis Kontrastif Antarbahasa Analisis Kesalahan Berbahasa. Jakarta: Erlangga.

Setyawati, N. (2010). Analisis Kesalahan Berbahasa Indonesia. Surakarta: Yuma Pustaka.

Tarigan. (2008). Berbicara Sebagai Suatu Keterampilan Berbahasa. Bandung: Angkasa.

Tarigan (1988). Pengajaran Pemerolehan Bahasa. Jakarta: Depdikbud.

Article Metrics
Abstract views: 2951
PDF downloads: 2277
Published
2017-06-30
How to Cite
Gio Mohamad Johan, & Dyoty Auliya Vilda Ghasya. (2017). ANALISIS KESALAHAN MORFOLOGIS DALAM PROSES DISKUSI SISWA SEKOLAH DASAR. Visipena, 8(1), 124-134. https://doi.org/10.46244/visipena.v8i1.382
Section
Articles

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>