ANALISIS KETERLAKSANAAN PEMBELAJARAN JARAK JAUH MATA PELAJARAN MATEMATIKA DI KELAS TINGGI SEKOLAH DASAR PADA MASA PANDEMI COVID-19
Abstract
The research aims to describe the learning planning of Mathematics subjects that have been made by teachers in grade IV, V and VI elementary schools, describing the pattern of implementation of distance learning in mathematics subjects grade IV, V and VI elementary school, describing the difficulty of teachers in carrying out distance learning in mathematics subjects grade IV, V and VI elementary school , describe the difficulties of grade IV, V and VI elementary school students in following distance learning in Mathematics subjects, describe the advantages of the implementation pattern of distance learning in mathematics grade IV, V and VI elementary school, and describe the opinions of parents or guardians of students on distance learning of Mathematics subjects grade IV, V and VI elementary school during the COVID-19 pandemic. This study uses qualitative research approach with exploration study type. The result of this study is distance learning in mathematics subjects grade VI, V and VI elementary schools there are conducted online and mixed. The implementation of distance learning in mathematics subjects grade VI, V and VI received a variety of responses from teachers, students and parents or guardians.
Abstrak
Penelitian bertujuan untuk mendeskripsikan perencanaan pembelajaran mata pelajaran Matematika yang telah di buat oleh guru pada kelas IV, V dan VI sekolah dasar, mendeskripsikan pola pelaksanaan pembelajaran jarak jauh mata pelajaran Matematika kelas IV, V dan VI sekolah dasar, mendeskripsikan kesulitan guru dalam melaksanakan pembelajaran jarak jauh pada mata pelajaran Matematika kelas IV, V dan VI sekolah dasar, mendeskripsikan kesulitan siswa kelas IV, V dan VI sekolah dasar dalam mengikuti pembelajaran jarak jauh pada mata pelajaran Matematika, mendeskripsikan kelebihan pola pelaksanaan pembelajaran jarak jauh mata pelajaran Matematika kelas IV, V dan VI sekolah dasar, dan mendeskripsikan pendapat orang tua atau wali murid terhadap pembelajaran jarak jauh mata pelajaran Matematika kelas IV, V dan VI sekolah dasar pada masa pandemi COVID-19. Penelitian ini menggunakan pendekatan penelitian kualitatif dengan jenis studi eksplorasi. Adapun hasil dari penelitian ini adalah pembelajaran jarak jauh pada mata pelajaran matematika kelas VI, V dan VI sekolah dasar ada yang dilaksanakan secara online maupun campuran. Pelaksanaan pembelajaran jarak jauh pada mata pelajaran matematika kelas VI, V dan VI mendapatkan berbagai respon dari guru, siswa dan orang tua atau wali murid.
Kata Kunci: Pembelajaran Jarak Jauh, Matematika, Kelas Tinggi Sekolah Dasar
References
Abdul Kadir, “Efektivitas Pembelajaran Matematika Berbasis Edmodo Di Man Lhokseumawe”, Jurnal Numeracy, Vol. 7 No. 2, Retrieved from https://ejournal.bbg.ac.id/numeracy/article/view/1198/1064
Benny A. Pribadi, “Pendekatan Konstruktivistik Dan Pengembangan Bahan Ajar Pada Sistem Pendidikan Jarak Jauh”, Jurnal Pendidikan Terbuka dan Jarak Jauh, Vol. 11, No. 2, (2010)
Bujuri, D. A. (2018). Analisis Perkembangan Kognitif Anak Usia Dasar dan Implikasinya dalam Kegiatan Belajar Mengajar. Literasi, 9(1), 37-50. Retrieved from http://www.ejournal.almaata.ac.id/index.php/LITE RASI/article/download/720/993.
Chaeruman, U. A. (2017). PEDATI Model Sistem Pembelajaran Blended, Panduan Merancang Mata Kuliah Daring, SPADA Indonesia. Jakarta: Direktorat Pembelajaran KEMRISTEKDIKTI.
Depdiknas, Pembelajaran Matematika (Jakarta: Depdiknas, 2003), h. 5-6
Dewi, L. (2017). Rancangan Program Pembelajaran Daring di Perguruan Tinggi: Studi Kasus pada Mata Kuliah Kurikulum Pembelajaran di Universitas Pendidikan Indonesia. Edutech, 16(2), 205-221. Retrieved from http://ejournal.upi.edu/index.php/edutech/article/view/7616/0
Dian Nurawaliah & Disman, “The Effectivity Of Online Learning In Exploring Mathematical Ability Of Elementary Students Assisted Whatsapp Group Application, Jurnal Tunas Bangsa, Vol. 8 No. 1, Retrieved from https://ejournal.bbg.ac.id/tunasbangsa/article/view/1319/1133
Dimyati, dan Mujiono, Belajar dan Pembelajaran (Jakarta: Rineka Cipta, 2002), h. 157 7 Muksetyo Gatoto, dkk., Pembelajaran Matematika SD (Jakarta: Uneversitas terbuka, 2007), h. 1. 26
Menteri Pendidikan dan Kebudayaan Republik Indonesia. (2020). Surat Edaran Nomor 4 Tahun 2020 tentang Pelaksanaan Kebijakan Pendidikan dalam Masa Darurat Penyebaran Coronavirus Disease (COVID-19). Retrieved from https://bit.ly/3dTEqaQ.
Nakayama, M., Yamamoto, H., & Santiago, R. (2007). The Impact of Learner Characteristics on Learning Performance in Hybrid Courses among Japanese Students. Electronic Journal e-Learning, 5(3), 195-206. Retrieved from https://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ1098825.pdf.
Penanganan Pelayanan Kesehatan Di Masa Pandemi Covid-19 Dalam Perspektif Hukum Kesehatan Moch Halim Sukur, Bayu Kurniadi, Haris, Ray Faradillahisari N Fakultas Hukum Universitas Trunojoyo Rayfaradillahisarin98@gmail.com Journal Inicio Legis Volume 1 Nomor 1 Oktober 2020 file:///C:/Users/USER/Downloads/8822-22536-1-SM.pdf
Raudatul Husna, “Efektivitas Pembelajaran Turunan Pada Masa Pandemi Covid-19 Melalui Media Mobile Learning Ditinjau Dari Hasil Belajar Mahasiswa”, Jurnal Numeracy, Vol. 7 No. 2, Retrieved from https://ejournal.bbg.ac.id/numeracy/article/view/1187/1087
Solichin, M. M. (2006). Belajar dan Mengajar dalam Pandangan Al-Ghazali. Tadris Jurnal Pendidikan Islam, 1(2), 138-153. Retrieved from http://ejournal.stainpamekasan.ac.id/index.php/tadr is/article/download/202/193.
Wandini, R. R. & Banurea, O, K. (2019). Pembelajaran Matematika untuk Calon Guru MI/SD. Medan: CV.Widya Puspita.
Zhao, F. (2003). Enhancing the Quality of Online Higher Education Through Measurement. Qualityn Assurance in Education, 11 (4), 214-221. Retrieved from https://bit.ly/2ZbHaw8.
pdf downloads: 1531